Artykuł sponsorowany

Kiedy warto odwiedzić ortodontę?

Kiedy warto odwiedzić ortodontę?

Leczenie ortodontyczne oznacza leczenie wykrytej u pacjenta wady zgryzu. Tego typu problemy powstają u pacjentów bardzo często. Niestety w wielu przypadkach, pomimo wyraźnych sygnałów, że zęby w łukach zębowych są ustawione krzywo i powodują różnego rodzaju skutki uboczne, związane z problemami z przeżuwaniem pokarmu lub z powstaniem wad wymowy, pacjenci nie wiedzą, w jaki sposób mogą sobie pomóc. W artykule podpowiadamy, jakie sygnały powinny stać się wyraźnym sygnałem do umówienia się na wizytę kontrolną w gabinecie ortodontycznym.

Kiedy warto się udać na pierwszą wizytę u ortodonty ze swoim dzieckiem?

Wady zgryzu występują u pacjentów bardzo często. Dentyści podczas wizyt kontrolnych w gabinetach wykrywają je zarówno podczas kontroli stanu jamy ustnej u dorosłych pacjentów, jak i u dzieci, u których cały czas trwa proces rozwoju łuków zębowych. Na pierwszą wizytę kontrolną w gabinecie ortodontycznym warto jest się udać już z siedmiolatkiem. Co ważne, istnieje wiele objawów i przypadłości u dzieci, których rodzice nie łączą z wadami zgryzu, a które faktycznie są nimi spowodowane. Należą do nich przede wszystkim takie objawy jak chrapanie, spanie z otwartą buzią, zgrzytanie zębami, częste gryzienie różnych przedmiotów, ssanie kciuka czy wady wymowy. Sygnałem o tym, że dziecko może mieć wadę zgryzu powinny być też asymetria i nieprawidłowy profil twarzy. Jak dodaje nasz rozmówca, lekarz ortodonta w Warszawie na Ursynowie:

Rodzice, chcąc zadbać o to, żeby ich dziecko nie miało problemów z wadami zgryzu, na pewno powinni regularnie sprawdzać u dziecka, u którego zaczynają już rosnąć pierwsze zęby stałe, czy jest na nie w rozwijających się łukach zębowych wystarczająca ilość miejsca, czy zęby dolne nie wychodzą przed zęby górne i czy nowe zęby na pewno rosną prosto, a nie ukośnie lub poziomo. Jeżeli zauważy się jakieś niepokojące objawy, nie powinno się zwlekać, tylko od razu umówić się z dzieckiem na wizytę w gabinecie ortodontycznym.

Wskazania do pierwszej wizyty u ortodonty dla dorosłych pacjentów

Dorośli pacjenci najczęściej decydują się na rozpoczęcie leczenia ortodontycznego ze względów estetycznych, czyli z chęci poprawy estetyki uśmiechu i wpłynięcia na poprawę symetrii twarzy. Innymi powodami umówienia się na wizytę u ortodonty mogą być też coraz większe problemy z przeżuwaniem pokarmów czy dokuczające im wady wymowy.

Na pewno dorośli pacjenci powinni pomyśleć o wizycie u ortodonty w przypadku:

  • nadmiernego ścierania się zębów,

  • pojawiania się uporczywych dolegliwości bólowych w stawie skroniowo-żuchwowym,

  • częstego zaciskania lub zgrzytania zębami,

  • częstych bólów głowy o nieznanych przyczynach,

  • nieprawidłowego ustawienia zębów,

  • przed planowanym leczeniem protetycznym.

Przebieg pierwszej wizyty w gabinecie ortodontycznym

Pierwsza wizyta w gabinecie ortodontycznym na pewno może się wiązać dla pacjenta z dość dużym stresem. Jest to częste przede wszystkim u małych dzieci, dlatego wybierając się ze swoim dzieckiem na wizytę u ortodonty, warto jest je do niej właściwie przygotować. Trzeba dziecku powiedzieć, że lekarz będzie chciał obejrzeć stan jego jamy ustnej, że może go poprosić o zaciśnięcie zębów. W trakcie badania nie będzie jednak korzystał z żadnych narzędzi stomatologicznych i całość na pewno będzie bezbolesna. W niektórych przypadkach, zwłaszcza już u nieco większych dzieci, być może lekarz będzie chciał wykonać wycisk szczęki. To również nie będzie bolesne, jednak może być nieprzyjemne. Podobnie wygląda też pierwsza wizyta u ortodonty w przypadku dorosłych pacjentów.

Po badaniu stanu uzębienia ortodonta na pewno przeprowadzi też z pacjentem lub z rodzicem wywiad medyczny, w celu ustalenie kiedy u pacjenta rozpoczęły się jakieś niepokojące objawy oraz czy są jakieś nawyki, które mogłyby wpłynąć na rozwój danej wady zgryzu. Wszystkie te informacje i badania są niezbędne do tego, żeby później opracować precyzyjny plan leczenia wady zgryzu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.