Artykuł sponsorowany

W jakim wieku powinno się nosić aparat na zęby?

W jakim wieku powinno się nosić aparat na zęby?

Popularność aparatów ortodontycznych nieustannie rośnie. Choć w większości przypadków dorośli decydują się na prostowanie ze względów estetycznych, coraz częściej dostrzega się powiązanie krzywizny zębów z innymi dolegliwościami. Decydując się na leczenie ortodontyczne, nie tylko mamy szansę poprawić naszą estetykę uśmiechu, ale również wyeliminować powracającą próchnicę, bóle głowy i żuchwy, a nawet wadę wymowy. Dodatkowo, jesteśmy w stanie opóźnić procesy starzenia się twarzy. W jakim wieku warto założyć aparat? Odpowiedź jest prosta - im wcześniej, tym lepiej. Ortodonta dziecięcy przyjmuje najczęściej maluchy od 7 roku życia. Jak przebiega leczenie w przypadku dzieci i dorosłych?

Aparat ortodontyczny a wiek pacjenta

Leczenie ortodontyczne dzieci i dorosłych to dwie zupełnie różne kwestie. Choć średni czas noszenia aparatu wynosi 2 lata, wcześnie podjęta decyzja o jego założeniu, niejednokrotnie pozwala skrócić cały proces. Wynika to z faktu, iż w przypadku dzieci, struktury kostne nadal znajdują się w fazie wzrostu, dzięki czemu ich korekta jest łatwiejsza do przeprowadzania. Zakładając aparat u nastolatka, z dużym prawdopodobieństwem leczenie może zakończyć się nawet po roku lub po 1,5 roku. Niestety w przypadku dorosłych prostowanie wymaga dłuższego noszenia aparatu. Minimalny okres to zwykle 18 miesięcy. Bywa, że aparat trzeba nosić nawet przez 3 lata. Leczenie ortodontyczne w starszym wieku trwa dłużej i może być trudniejsze do przeprowadzenia również ze względu na wyższy stopień zaawansowania wady zgryzu. Dodatkowo, dorośli mają zazwyczaj większą liczbę ubytków, które należy wyleczyć przed rozpoczęciem prostowania. Czasem istnieje nawet konieczność usunięcia zęba.

Kiedy należy założyć aparat ortodontyczny?

Decyzja o rozpoczęciu leczenie ortodontycznego najczęściej wynika z pogarszającego się stanu uzębienia lub odczuwanych dolegliwości. W przypadku maluchów, to ortodonta dziecięcy informuje o konieczności założenia aparatu. Jakie symptomy powinny skłonić nas do wizyty u specjalisty?

  • Powracająca próchnica,
  • Zaburzenie pracy przewodu pokarmowego,
  • Częste bóle głowy i żuchwy,
  • Wada wymowy,
  • Nienaturalne rysy twarzy,
  • Widoczne stłoczenie zębów.

Aby przekonać się o konieczności leczenie ortodontycznego w wieku dziecięcym, warto odwiedzić stomatologa gdy u malucha pojawiło się już kilka zębów mlecznych. Badanie pozwoli określić stopień rozwoju wędzidełek wargi górnej i dolnej oraz języka, które bezpośrednio wpływają na rozwój mowy. Jeśli lekarz nie zauważył żadnych nieprawidłowości, z kolejnym badaniem można poczekać do 7 roku życia. Ortodonta dziecięcy może zadecydować o konieczności noszenia aparatu ruchomego w przypadku tzw. zębów mieszanych - mlecznych i stałych. W tym przypadku leczenie trwa dłużej, bo nawet do 4 lat. W wieku 13 lat, gdy dziecko nie powinno mieć już zębów mlecznych, można założyć stały aparat. Warto zaznaczyć, iż dolną granicą leczenia ortodontycznego jest zwykle 6 rok życia, gdy rozpoczyna się wyrzynanie stałych zębów. Dzięki temu możemy liczyć na największą skuteczność i najlepsze efekty.

Leczenie ortodontyczne u osób dorosłych

W przypadku dorosłych nie istnieje górna granica wieku kiedy można zacząć leczenie. W myśl zasady “lepiej późno, niż wcale”, decyzja o założeniu aparatu w znaczny sposób może poprawić komfort życia, a także pozytywnie wpłynąć na samoocenę pacjenta. Warto jednak pamiętać, że po jego zdjęciu, cały proces nie został jeszcze ukończony. W tym momencie rozpoczyna się okres retencji, czyli profilaktyki, mającej uchronić przed ponownym skrzywieniem zębów. Co do zasady, trwa ona średnio dwa razy dłużej niż samo noszenie stałego aparatu. Mając na uwadze, iż uzyskane efekty będą towarzyszyć nam do końca życia, warto zdecydować się na jak najszybsze podjęcie leczenia, co pozwoli jednocześnie skrócić jego czas.

Artykuł powstał dzięki współpracy gabinetu MOJSTOMATOLOG.PL z Poznania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.